Hoe plaats ik een krik?
Om een autoband te (de)monteren, hoeft u niet persé naar de garage. Autogarages brengen vaak voor het verwisselen van een band al kosten in rekening, terwijl u het net zo makkelijk zelf kunt uitvoeren. Het enige wat u nodig heeft is de juiste dopsleutel en een autokrik. Maar hoe plaatst u eigenlijk een autokrik?
Mocht u nog geen autokrik hebben, dan is het verstandig om vooraf te kijken hoe zwaar het voertuig is dat de krik moet tillen. Dit staat aangegeven op het kentekenbewijs van iedere voertuig. Elke krik heeft namelijk een maximaal belastbaar vermogen. Het maximale belastbare vermogen van de krik moet minimaal de helft van de auto zijn. Het tillen vanuit een hoek van de auto is namelijk zwaarder, dan het tillen vanuit het midden van de auto.
“Een krik met een maximaal belastbaar vermogen van 1 ton is geschikt voor een auto met het maximale gewicht van 2 ton.”
Nu we het gewicht van de auto en het maximaal belastbaar vermogen van de krik weten, gaan we de krikpunten zoeken. Een krik kan namelijk niet overal geplaatst worden. Daarvoor heeft elke auto speciale posities. Het krikpunt van de auto zit vrijwel altijd aan de onderkant en vlak naast het wiel. Voor ieder krikpunt dient ook één krik gebruikt te worden. Mocht u beide banden van aan één zijde van de auto omhoog willen tillen, dan dient ook bij iedere band een krik geplaatst te worden.
Voordat de auto omhoog gekrikt wordt, moet hij eerst op de rem gezet worden. Wanneer de auto opgetild wordt, kan het anders namelijk gebeuren dat deze begint te rollen en van de krik af valt. Als de auto op de rem staat, schuif dan de krik in de laagste stand onder de auto. Pomp de krik omhoog tot het punt dat de auto nog net niet omhoog getild wordt. Kijk dan goed of de krik nog steeds goed onder het krikpunt zit. Een krik gaat namelijk niet recht omhoog, maar met een kleine boog. Hierdoor kan het voorkomen dat de krik niet meer recht onder het krikpunt zit. Ook is het belangrijk om te kijken of de krik niet groter is dan het krikpunt. Als dit wel zo is, leg er dan een blokje hout of rubber tussen.
Nu gaan we verder krikken, zodat de auto omhoog komt. Doe dit vooral niet te snel. Mocht er iets fout gaan, dan kan er sneller geanticipeerd worden als er langzaam gekrikt wordt. Krik door tot het punt dat het wiel vrij komt van de grond. Nu kan het wiel losgemaakt worden met een luchtsleutel, kruissleutel of een ander passend gereedschapsstuk.
Het is verstandig om een assteun onder de as te plaatsen, zodra u op de gewenste hoogte bent gekomen. Mocht er een probleem zijn met de krik, dan valt de auto niet op de grond, maar leunt dan op de assteun in plaats van de krik. Dit kan veel schade voorkomen. Wanneer de auto voor een langere tijd getild moet worden, adviseren we ook om assteunen te plaatsen onder de auto en de krik weer te laten zaken.
Wanneer het wiel is ge(de)monteerd of de assteun is geplaast, kan de krik weer langzaam omlaag worden gezakt en eronder weg getrokken worden.
Wilt u graag advies voor het plaatsen van een krik? Bel dan vrijblijvend met de experts van Datona. Wij helpen u graag bij het maken van de juiste keuze.
Lees ook onze blog over krikpunten:
Wat zijn krikpunten en waar zitten ze?