20% KORTING OP ALLES

20%

Begin het seizoen voordelig
  • afterpay

    Betalen zoals u wilt, vooraf en achteraf

  • shipment

    Voor 20.00 besteld, morgen gratis bezorgd

  • returns

    Gratis retourneren binnen 180 dagen

  • afterpay

    Betalen zoals u wilt, vooraf en achteraf

Hoe balanceer ik een motorband?

  • Nieuw
  • Best beoordeeld
  • Best verkocht
  • Op voorraad
  • Aanbiedingen
  • Prijs laag naar hoog
  • Prijs hoog naar laag

4 Producten

Plaklood grijs - 10 stuks
Plaklood grijs - 10 stuks
€ 28,- € 35,-
Voor 20:00 besteld, morgen in huis
Bestverkocht
6-delige inbussleutelset in "Plus" softmodule video-circle
6-delige inbussleutelset in "Plus" softmodule
€ 36,- € 45,-
Voor 20:00 besteld, morgen in huis
Sale
Datona SP koudontvetter 5 liter video-circle
Datona SP koudontvetter 5 liter
€ 55,20 € 69,-
Voor 20:00 besteld, morgen in huis
Sale
Motorbanden balanceer apparaat video-circle
Motorbanden balanceer apparaat
€ 55,20 € 69,-
Voor 20:00 besteld, morgen in huis

4 Producten

Wat zeggen onze klanten?

Meer arrow-right
bubble 5/5
Rob van den Bogaard
Na een motor mover besteld te hebben bij een andere firma waarbij achteraf een levertijd van meer dan 4 weken aangegeven daar de order geanulleerd. Vervolgens bij Datona een nog goedkopere besteld en ....Lees meer.
patch-check Geverifieerde beoordeling
bubble 5/5
Sander Peters
Snelle levering, doen wat er beloofd wordt
bubble 5/5
koen belmans
Zeer degelijke verpakking voor levering. Montage is een fluitje van een cent.
Ziet er mooi uit en ik ben super tevreden.
bubble 5/5
Jos Nuchelmans
Service van Datona is geweldig
Snel en probleemloos spullen geleverd
bubble 5/5
Marc Daems
Zeer tevreden over de kwaliteit van mijn nieuwe werkbank. Perfecte en tijdige levering zonder enige vorm van transportschade. Een echte aanrader en goede begeleiding bij mijn bestelling door hun medew ....Lees meer.
bubble 5/5
Sander van Dijk
Afgelopen week een Datona motormover besteld via Bol.com. Bij bestellen werd aangegeven dat het 2-3 werkdagen zou duren voordat de mover binnen zou zijn. Echter tot mijn verbazing stond de mover de vo ....Lees meer.
bubble 5/5
Akash Bahadoer
Top service, gisteren besteld vandaag in huis!
Met duidelijke instructies en genoeg verwijzingen naar hulp als je er niet uit komt!
patch-check Geverifieerde beoordeling
bubble 5/5
hans van rijt
best service ever ( bestelling motorlift )
bubble 5/5
Sonja Van Wijngaarden
Mijn buurvrouw adviseerde me jullie. En terecht. Snelle levering, fijne communicatie!
patch-check Geverifieerde beoordeling
bubble 5/5
Pieter Bouman
Keurige set gereedschap, snel geleverd en netjes verpakt. Op de dag zelf nog even gebeld door de chauffeur en het pakket is volgens afspraak afgeleverd. Prima gegaan!

Hoe balanceer ik een motorband?

Na het plaatsen van een nieuwe band moet een motorwiel weer opnieuw gebalanceerd worden, omdat een band simpelweg niet op iedere plek even zwaar is. Wanneer een band niet overal het zelfde gewicht heeft, kan dat leiden tot een trillend stuur of een slingerend wiel. Dit rijdt natuurlijk niet fijn en het kan zelfs gevaarlijk zijn. Daarom is het belangrijk om een nieuw geplaatst wiel uit te balanceren.

Met het juiste materiaal is het balanceren van een wiel een fluitje van een cent en gedaan in slechts enkele minuten. Wat u nodig heeft voor het uitbalanceren is het volgende:

Voordat er gebalanceerd wordt, moeten er een paar voorbereidingen getroffen worden. Zo moet het balanceerapparaat altijd waterpas staan. Sommige ballanceerapparaten zijn verstelbaar in hoogte en voorzien van een waterpas. Wanneer dit niet het val is, dient u hem zelf waterpas te zetten. Ook is het belangrijk dat de velg van het wiel goed gereinigd is, zodat het plaklood goed blijft zitten. Dit kan prima met een bus remreiniger of een andere ontvetter. Als het wiel al is voorzien van enkele plakloden, verwijder deze dan ook vooraf.

“Met het juiste materiaal is het balanceren van een wiel een fluitje van een cent en gedaan in slechts enkele minuten.”

Wanneer dit is gedaan, moet de balanceerstang (de stang die rust op het balanceerapparaat) door de naaf van het wiel gestoken worden. Vervolgens moet er aan beide kanten van de balanceerstang een conus (de ronde schuin aflopende buizen) geplaatst worden met de kleine kant in de richting van de band. Zorg ervoor dat het motorwiel en de conussen in het midden van de balanceerstang geplaatst zijn. Schuif dan de conussen zo strak mogelijk tegen de naaf van het wiel aan en draai ze vast met de inbussleutel.

Plaats vervolgens het motorwiel op het balanceerapparaart zonder eraan te draaien. Wanneer het wiel automatisch begint te draaien, is deze uit balans. Gebeurt dat niet, dan is het wiel goed uitgebalanceerd. Wanneer het wiel begint te draaien, stopt deze vanzelf als het zwaarste punt uiteindelijk onder is. Dat houdt in dat het wiel aan de bovenkant lichter is dan aan de onderkant, dus de bovenkant moet verzwaard worden. Het is handig om nu de bovenkant te markeren met een stift.

Nu moet het eerste lood geplakt worden. Begin altijd met kleine stukjes lood. In dit geval geldt: beter te weinig dan te veel. Plak het eerste lood nu aan de bovenkant van het wiel, aan de binnenkant van de velg en draai het motorwiel vervolgens een kwart. Laat hem vervolgens los (niet draaien), en kijk of het zelfde punt nu weer bovenaan komt en of dit al langzamer gaat dan de vorige keer. Plak vervolgens nog een stuk lood op dezelfde plek en draai hem vervolgens een kwart en laat hem dan weer los. Herhaal dit proces net zo vaak tot het wiel, in welke positie dan ook, niet meer uit zichzelf begint te draaien.

Als het wiel, vanuit alle standpunten, niet meer uit zichzelf draait, is het wiel op elke plek even zwaar en dus volledig in balans en kunt u veilig en comfortabel met uw motor de weg op.

Wilt u graag meer advies over het balanceren van een motorband? Bel dan vrijblijvend met de experts van Datona. Wij helpen u graag bij het maken van de juiste keuze.