Welke paddockstand heb ik nodig?
Bent u op zoek naar een paddockstand voor uw motor? Weet u niet welke paddockstand u nodig heeft? En of de paddockstand wel onder uw motorfiets past? Het zoeken naar een geschikte paddockstand voor uw motor is soms een lastig klus. Veel motorrijders weten vaak niet of een paddockstand past onder hun motorfiets en of de motor stevig staat.
Er zijn een aantal belangrijk punten waar u op moet letten bij het kopen van een goede paddockstand.
Paddockstand voor het achterwiel of voorwiel?
Allereerst is het van belang om te weten of de paddockstand wordt gebruikt voor het voorwiel of het achterwiel. De meeste paddockstands voor het voorwiel hebben een cilinder die in het balhoofd wordt geplaatst van de stuurophanging. Er zijn paddockstands verkrijgbaar die zowel voor het voorwiel als het achterwiel te gebruiken zijn. Deze paddockstands zijn gemakkelijk te voorzien van extra adaptors en steunen. Om het gewicht van de motor aan zowel de voorkant als de achterkant te kunnen dragen, zijn deze paddockstands vaak extra sterk gemaakt. Een paddockstand die geschikt is voor zowel het voorwiel als het achterwiel is ideaal tijdens het wisselen van motorbanden of als u de velgen gaat reinigen.
Paddockstand achterwiel
Als u een paddockstand voor het achterwiel zoekt, is het goed om te weten of uw motor de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van bobbins. De meeste nieuwe motoren hebben de mogelijkheid om bobbins te plaatsen. Bobbins zijn steuntjes waaraan u de motorfiets hangt in een paddockstand. Met bobbins staat uw motorfiets veilig en stevig in een paddockstand. De bobbins draait u in de achterbrug van uw motor, vervolgens rust de motor hierop als u hem in de paddockstand plaatst. De meeste nieuwe motoren van Yamaha en Ducati hebben een opname mogelijkheid. Let hier dus op bij de aanschaf van een paddockstand. De bobbins zijn er in verschillende maten: m6, m8, m10. Deze bobbins hebben schroefdraad waarmee u ze eenvoudig in de achterbrug draait.
Beschikt uw motor over bobbins? Kies dan voor een paddockstand met haken. Deze haken worden ook wel een adaptor set genoemd. Deze adaptors plaatst u in verschillende standen in de paddockstand, zodat u zelf de breedte van de paddockstandstand kunt kiezen. De meeste paddockstands zijn in breedte verstelbaar met de adaptors. Deze hebben verschillende standen. Houd rekening met de breedte van uw achterbrug en kies vervolgens de juiste paddockstand. Heeft u een ouder type motor? Of niet de mogelijkheid om bobbins te plaatsen? Maak dan gebruik van platte haken of een adaptorset met dubbele oplegging. De achterbrug van de motor rust in de paddockstand op deze adaptors. Het voordeel van de platte haken, is de hoge belastbaarheid.
Paddockstand voor het voorwiel
Zoekt u een paddockstand voor het voorwiel van uw motor? Het voorwiel van uw motor is op meerdere manier omhoog te tillen. De meeste motorrijders maken gebruik van een paddockstand met een extra adaptorset. Deze adaptors hebben een conische vorm, zijn in breedte in te stellen en passen in de de openingen aan de onderkant van de voorvork. Het plaatsen van uw motor op deze conische adaptors vraagt wel wat handigheid. De motor rust op deze adaptors. Daarnaast zijn er speciale opvuladaptors die passen in het balhoofd van een motor. U tilt de motor met deze adaptors via het balhoofd omhoog. Met deze adaptors staat uw motor muurvast.
Universele paddockstand
Bent u niet zeker of uw motor past in de paddockstand? Weet u niet of u niet zeker of uw motor de mogelijkheid heeft voor bobbins? Kies dan een universele adaptor. Bij 98% van alle type motors past een universele paddockstand. Of u nu een Yamaha, een Ducati of een Honda heeft. De adaptors zijn in verschillende breedtes te plaatsen en de paddockstands zijn extra stevig om ook de zware motoren te dragen.